Elég rossz a hazai motoros (és általános) morál valamint a motorosok megítélése, nem is véletlenül. Saját tapasztalatom szerint viszont az elmúlt négy évben eljutottunk oda, hogy az autósok többsége elenged a sorok között és egyre jobban figyelnek a motorosokra. Sőt, néhányan már túlzásba viszik, olyankor is lehúzódnak a padkára meg indexelgetnek jobbra, amikor nem akarom megelőzni őket, mert záróvonal is van, meg kereszteződés is közeledik, meg szembe is jönnek. Egyértelműen javuló a tendencia, ami örvendetes. Ám visszaélni ezzel, sőt még több előjogot (vagy "türelmet") követelni a többségtől azért túlzás.
Erre egy felelős, véleményformáló autós-motoros "médiamajom" előjön egy olyan cikkel, amiben az illegális, herélt kipuffot élteti - BALESETMEGELŐZÉSI csodaszerként. Az eszem megáll. Sajnos a "kicsit hangosság" fogalma baromi szubjektív és bukó nélkül a tűréshatárom is sokkal kisebb, mint bukóban. A kocsiban még a motorosok hangosabbját is túl későn hallom meg, mert szól a zene, zúg a klíma és jó a hangszigetelés. Csak arra jó, hogy megijesszen, amikor már mellém ért. Nem is beszélve a járdán babakocsiban (alvó) gyereket tolókról és egyéb, benzingőzzel kevésbé pozitív értelemben átjárt szerencsétlen csökevényekről, akik egyáltalán nem kíváncsiak a mi motorjaink - nekünk álomszép - hangjára.
Winkler pedig ugyanilyen erővel hihetne a piros zsebkendő hordásában, az is kb. ugyanannyira segítené a balesetek elkerülésében. Csak az legalább nem zavarna másokat, úgyhogy azt nagy lelkesedéssel reklámozhatná is. Mindenki sokkal jobban járna.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
rnie 2008.06.11. 12:13:05
Kivancsi lennék, ha a hangos autók mellett érvelne valaki, vagy a városban legalizálná a duda állandó használatát zebránál, mint balesetmegelőző eszközt azt is támogatná-e? Pedig az konkrétan életet mentene, megtanulnák a gyalogosok, hogy jön egy tonna balról, lelépni tilos...
kenguru30 2008.06.11. 12:37:22
Johnny336 2008.06.11. 13:49:40
Egyébként engem csak az zavar, ha veszett hangos egy motor, és a letekert ablak mellett túráztatja. A pöcsét húzogassa, ne a gázkart.
Én valóban jobban odafigyelek rájuk ennek köszönhetően, de túlzásba vinni nem kéne (mint ahogy sokan teszik - ez értendő a koppány-dobbal szerelt rozsdaboglya autókra is!)
gerzson 2008.06.11. 13:57:58
divatmotoros · http://divatmotoros.blog.hu 2008.06.11. 14:13:03
huanpabló 2008.06.11. 15:01:04
rnie 2008.06.11. 15:15:18
Én az idén mentem kb 20.000km-ert, és életben vagyok. Egy balesteem sem volt a halk kipuff miatt... A hangos kipufogót pedig egyszer sem hallottam meg autóban, és különben is: aki hátul megy, az figyel. Azaz a motoros. Mindig, mindenhol. Ha szabálytalankodik, akkor figyeljen, ne paraszt módon a hangos kipufogójával hívja fel magára a figyelmet.
NINCS olyan helyzet, ami bármi miatt is jobban indokolná a mtoorn a hangos kipufogót, mint autón.
rnie
rnie 2008.06.11. 15:18:25
A hangos kipufogó egyikőjük életét sem mentette volna meg, a kresz szerinti tempó mindegyikét.
persze ha akár egy ellenpéldát is tudsz...
huanpabló 2008.06.11. 15:24:37
nekem is vissza lett téve mind a két gyári dob a gépre,és úgymaradt ..azt sem állítom hogy nem jobb így..nyomatékosabb,szomszédokat sem rémisztgetem..stb de:nem lehet összehasonlítani egy hangos motor,és egy hangtalan észlelhetőségét..és ha ez nem számít akkor a fényszórót is kapcsoljátok le,mert azt sem látni hátulról..szerintem egy alapvető motoros evidenciát vitattok.
huanpabló 2008.06.11. 15:27:41
huanpabló 2008.06.11. 15:31:46
rnie 2008.06.11. 15:33:03
Az "evidenciát" semmi nem támasztja alá. Lehet, h néhányan emiatt veszik észre a motort, de a balesetet nem ez előzi meg. Biztos vagyok abban, hogy az évi 100 motoros haláleset közül eggyel sem lenne kevesebb, ha minden motoros hangos csővel járna.
Ellenben a motoros tudás fejlesztése, tempó minimális csökkentése garantáltan sokat lendítene. Ez is evidencia.
A winkler által védett evidencia minimális balesetmegelőzési eredménnyel járhat, esetleg, ellenebn sokSZÁZEZER embernek okoz kellemetlenséget
Én azt mondom: megtanulni motorozni, figyelni, és a társadalmi együttélést javítani kell.
Aktív motorosok vagyunk néhány tízezren, egy tízmilliós társadalomban. Szerinted a hangos cső javítja a helyzetet, csökkenti a balesetveszélyt? szerintem nem, sőt...
És igen, volt nagyon hangos motorom (gsxr400+martin) halkanhangos (Z1000+akra) mégis nagyobb biztonságban vagyok ma, mert a figyelmem javult, nem az észrevehetőségem.
Bytheway: egy világítós mellény feltünőbb, mint a hangos cső, és kevesebb embert zavar. Ezt angol közlekedésbiztonsági szakemberek bizonyították....
rnie 2008.06.11. 15:34:55
Nem ezt írtam. Azt írtam, hogy gyakran az autós a hibás ÉS a motoros is majdnem mindig megszegi a kreszt. Van különbség. Ez nem mellébeszélés, hanem egy olyan motoros állítja, aki főállásban ezeket a baleseteket elemzi, hogy segíthessen nekünk.
Antera 2008.06.11. 15:55:52
Ráadásul anno én is jártam nyitott kipuffal, egész emberbarátilag remélem: sosem húztam üresben tiltásokat, nem forgattam pirosig a gixxert városban, szóval azért számít a magatartás is, ezt is megemlíti a cikk. Persze aztán beláttam, semmi értelme a nyitott dolognak, azóta full katalizátoros EURO3-assal járok gyárilag... És nincs semmi gondom a városban - bár óvatosabb vagyok mint Winkler, hogy abban bízzak vakon, hogy egy keresztben kicsorgó autó majd jól észrevesz és jól elenged...
huanpabló 2008.06.11. 15:57:31
huanpabló 2008.06.11. 16:06:22
rnie 2008.06.11. 16:21:46
és még azt szeretném kérni, hogy éjfélkor a hangos kipufogót kérők ablaka alatt legyen felvonulás egy nyári éjszakán, és döntsék el, hány decibel ami vállalható..
Divatmotoros · http://divatmotoros.blog.hu 2008.06.11. 16:54:55
Üdv., ha neked jó érzés, ha azt gondolod, hogy a nevem nem szarkasztikus, hanem leíró név, akkor tegyél így nyugodtan, ez engem nem zavar. :)
A hangos motorhang viszont (divat)motorosként zavar. Sőt, az még jobban zavar, ha valaki demagóg módon bizonygatja ennek BALESETMEGELŐZÉSBEN érezhető előnyét. Több, mint 40.000 km-t mentem gyári dobos, a halkak közé sorolható motorokkal és semmivel sem lett volna biztonságosabb hangosabb dobbal. Viszont autóban és motoron is számtalanszor ijesztett meg későn észrevett, hangos dobos motoros, mert állat módra "közlekedett" körülöttem.
Szerintem más módszerekkel (lsd. rnie kommentjeit) sokkal több motoros balesetet meg lehetne előzni, a hangos dobbal viszont csak a káros előítéletet növekszik.
Nem szívesen lennék vétlen fél egy motorral egy balesetben, mert ha életben is maradnék, a mai hazai viszonyok között nem sok jóra számíthatnék egy bírósági tárgyaláson sem. Alapból elég motoros-ellenes vagy legalábbis cinikus ("dögöljön meg nyugodtan a donorjelölt") a közhangulat sajnos.
Szerintem ezt kár tovább feszíteni a hangerő szubjektív növelésével.
Leginkább az zavar a cikkben, amit Antera is megjegyzett: "kultúráltan hangos": ez milyen kategória? Vagy "embertársainkat alkalmatlan napszakban recsegtetéssel zavarni ízetlen taplóság": amikor valaki délután kettőkor alszik, akkor az alkalmas napszak? Egyértelműen önigazoló a cikk és szerintem ez nem a helyes irány. A legfájóbb zárókomment pedig: "Illegális, de hát mi nem az." Egyszerűen nem egyezik a véleményünk. Ennyi. :)
huanpabló 2008.06.11. 17:14:46
Divatmotoros · http://divatmotoros.blog.hu 2008.06.11. 17:37:38
A gyári dobbal bőven van hangja egy motornak, a gyalogosok észreveszik.
Nekem csak azzal van bajom, hogy a szabályszegő magatartás jobb észrevétele érdekében akarod (Winklerrel együtt) legalizálni az engem (és valószínűleg a többséget is) zavaró hangosabb dobokat.
A fényszóró helyett meg gondolom a tompítottra gondolsz, de az meg már szerencsére automatikusan megy a motorokon egy pár éve.
Tényleg nem egyezik a véleményünk, csakhogy egy "publicisztika" elvileg formálja is a közeget, amiben született. Ez pedig felelősség, mert ha csak egyel több a felelőtlen és veszélyesen közlekedő "egyszerű" motoros, aki a hangos dobban bízik BALESETVÉDELMILEG, "mert a Winkler is megmondta", és közben zavarja a többséget, az már baj. Ha ráadásul oda is koppan valamihez közben, és ott is marad, az még nagyobb baj.
Szerintem kár lenne ebbe az irányba mennie a magyar helyzetnek, így is túl sok a másikra egyáltalán nem figyelő, önző és a többség számára irritáló egyén. Ezzel egyet tudsz érteni?
rnie 2008.06.11. 17:51:05
Most már igazán szeretném tudni, hogy te mennyit közlekedsz és hol, hogy ennyire veszélyben vagy?
Én az utóbbi években 30-50.000 kilométer között, és pár hetet leszámítva egész évben, keresztül BP-en, plusz a környező országokban. A kipufogóm (a tesztmotoroké is) gyári, és egyszer sem éreztem, h emiatt lennék veszélybe.
Te milyen helyzetre gondolsz, amikor a loud pipes saves lives tévedést véded?:)
Amikor szabálytalanul mész a sorok között?
huanpabló 2008.06.11. 17:53:33
huanpabló 2008.06.11. 18:02:56
egyre ritkábban megyek a sorok között ,életveszélyben nem érzem magam..de nem egy helyzet volt amióta a gyári dobok vissza lettek rakva hogy belenéznek az arcomba,visszafordulnak és kijönnek elém.(normál tempónal) és csak azért kerültem el az ütközéseket mert fokozottan figyelek emiatt.egyébként az utobbi 15 évben teherautósoförként dolgoztam,fél éve mást csinálok..de autóba csak akkor ülök ha a család miatt muszáj,pl a telet is végigmotoroztam..szóval nem akarom a ki hány kilométert vezetett autóskártyát kiteríteni
rnie 2008.06.11. 18:24:33
És az ilyen ellen véd a hangos kipufogó? ugye nem?:)
A teherautóban meghallod a motort? ha igen, cseréld le, mert valami gond van:) én a traficban sosem hallom meg:(
Egyébként nekem az olasz közlekedés szimpatikus ilyen szempontból: autós megy amerre akar, motoros figyel. A jarmuvek szamahoz kepest nincs baleset. itthon nem tudunk közlekedni, ehhez elég elolvasni a csikós-london cikket, a példa lehetne akár Párizs is. BP-en alig van autó, ehhez képest nagyon sok a dugó. Motoros még kevesebb van, zajuk viszont annál több:)
Persze lehet, h csak az a különbség a nézőpontunkban, h az én motorom keskeny, és nagyjából elférek mindenhol, akár lehúzódnak, akár nem...
huanpablo 2008.06.11. 19:08:16
xjr400 · http://xjr400.blog.hu/ 2008.06.19. 21:56:46
Olvastam az emlitett irast a Winklertol,es hat nekem sem tetszett.En sem vagyok a hangos kipufogo partjan,pedig az enyemen sem a gyari van.Igy vettem,es nincs turelmem,idom,penzem visszarakatni.Mar 5000-nel ordit... :)
A varosi csordogalasnal persze nem hangos,es nem is turaztatom.Itt altalaban az autosok elozekenyek,elengednek,senki,SENKI SEM bogeti a motorjat,ha hiszitek,ha nem.Senkit nem lattam meg egykerekezni,igy nem is halt meg senki emiatt.Amugy is eleg keves lehet a halalos,vagy komoly balasetek szama.Bar lehet,tevedek,nem neztem utana statisztikaknak.Szoval nincs arcoskodas semmilyen szinten a motorosok reszerol,gondolom ez is hozzajarult a kulturaltabb kozlekedesi moralhoz.
Have a nice day!
:-)